Z otázek studentů - Jak mám pracovat s klíčovými slovy?

Jak mám pracovat s klíčovými slovy?

Jak již všichni víme, v Skliku i v AdWords existují tři typy shod klíčových slov - volná, frázová i přesná. AdWords umožňuje navíc použití klíčového slova v tzv. volné modifikované shodě.
Cílem toho článku není rozebírat typy jednotlivých shod a jakým způsobem spouští inzerci, o tom si můžete přecíst v minulých článcích Jak na klíčová slova v PPC reklamě I. - Sklik  Jak na klíčová slova v PPC reklamě II. - AdWords.

V tomto článku si vysvětlíme, jak s klíčovými slovy (dále KW) pracovat na začátku zakládání kampaní i v jejich průběhu a jak je správně seskupovat.

Správné seskupení

Nejdůležitější částí na začátku kampaní je seskupení KW. Čím detailněji budeme mít KW seskupena do úzkých celků (reklamních sestav), tím relevantnější vztah budou mít k inzerátu - tím si zajistíme lepší skóre kvality, lepší CTR a nižší CPC.


Všem je samozřejmě jasné, že KW by se měla seskupovat do tématických celků, ale v případě, že sloučíme slova, která jsou synonymy a mají stejný význam neznamená, že se stejně píšou.


Např. prodáváme potřeby pro cyklisty a tvoříme sestavu na skupinu produktů - brašny na kolo. Mohli bychom použít KW jako brašny na kolo, brašny pro cyklisty a cyklobrašny do jedné sestavy. Ale, jaké slovo upřednostním v textu inzerátu? Brašny na kolo nebo cyklobrašny?

Proto by bylo ideální udělat z těchto 3 KW dvě sestavy:
Sestava Brašny na kolo (KW - brašny na kolo a brašny pro cyklisty)
Sestava Cyklobrašny (KW - cyklobrašny)

Docílíme tak toho, že ať již bude potenciální zákazník hledat jakékoliv z těchto klíčových slov, uvidí inzerát, který bude maximálně relevantní k tomu, co hledal, tudíž s velkou pravděpodobností klikne.

Důležitá poznámka: samozřejmě nesmíme zapomenout z první sestavy vyloučit KW - cyklobrašny, aby se nám inzerce nezobrazila na volnou shodu od KW brašny na kolo - výsledně by se tak mohl zobrazit na méně relevantní inzerát ke slovu Cyklobrašny.

Na začátku kampaní

Je dobré použít všechny typy shod - volnou (v případě AdWords volnou modifikovanou) frázovou i přesnou.

Volnou shodu používáme na začátku pouze proto, abychom ,,odhalili" možné vyhledávací dotazy, které nám nástroje na návrh KW neodhalují.

Jak dlouho ji nechat běžet? 

To závisí na frekvenci vyhledávání daného KW. Pokud máme KW s hledaností desítkami uživatelů každý den, je možné ji po týdnu již vypnout a začít analyzovat vyhledávací dotazy. Pokud ovšem takovou vyhledávanost nemá, je nutné ji nechat běžet déle, dokud se nenahromadí více vyhledávacích dotazů.

Volná shoda již nějakou dobu běží, co tedy s ní?

Vyberu dané KW a zobrazím si vyhledávací dotazy. 

Vyhledávací dotazy na Skliku

Vyhledávací dotazy na AdWords

Ty si nechám seřadit od počtu zobrazení - tím nejlépe odhalím hodně frekventovaný výraz.

Příklad: Zobrazím si vyhledávací dotazy u KW - brašny na kolo - seřadím je od počtu zobrazení a zjistím, že desítky lidí hledalo výraz - cyklistické brašny. V tuto chvíli je nutné vyhledávací dotaz přidat jako KW. ALE - zamyslete se nad tím, kam to KW přidáme. Máme dost relevantní reklamní sestavu? Nebo bude potřeba vytvořit úplně novou s novým relevantním inzerátem pro toto KW?

V tomto případě můžu vyhledávací dotaz přidat jako KW do té sestavy, ve které byl vyhledávací dotaz hledán. Jelikož mám inzerát již uzpůsobený na KW - brašny na kolo - přidat do textu inzerátu slovo cyklistické brašny na kolo nebude takový problém a inzerát zůstane zachovaný pro obě KW.
V momentě, co prohledáme vyhledávácí dotazy a ty podstatné přidáme jako KW, můžeme KW ve volné shodě pozastavit. Svůj účel již splnily.

Co se stane, když jí nechám běžět?

Stane se to, že se inzerce bude často spouštět i na irelevantní vyhledávací dotazy, které s daným KW vůbec nesouvisí. Bude nás to tak stát spoustu peněz a žádné konverze z toho pravděpodobně nebudou.

Autor: Lukáš Pavelka