- 

Z otázek studentů: Jak funguje zobrazování reklam ve vyhledávaní?

Opět je správný čas otevřít rubriku “Z otázek studentů”. Dnešní je na téma, jak a podle čeho se řadí výsledky ve vyhledávaní v Google a v Seznam.cz.

Bohužel jsem se setkal s názory, že je možné si pozice ve vyhledávačích koupit. Samozřejmě to není přijatelné, protože se zobrazování reklam řídí aukcí.

V tomto článku si tedy přiblížíme, jak taková aukce vypadá a jakými pravidly se řídí. Není známý přesný algoritmus. A jak vždy říkám na kurzu internetového marketingu, kdybych tento přesný postup znal, tak jsem již v Karibiku, protože ovlivním každou aukci :).

Základní pravidla aukce ve vyhledávačích

Než uživatel vidí reklamu, musí proběhnout proces, který vybere nejlepší a nejvhodnější výsledky, které posléze seřadí a zobrazí ve vyhledávání. Nečekejte aukci typu, kdo dá více -> vyhrává. Tato aukce má principy založené nejen na ceně, ale také kvalitě inzerce.

Jaký je princip?

  • Uživatel napíše vyhledávací dotaz
  • Vyhledávače najdou všechna klíčová slova, která odpovídají vyhledávacímu dotazu
  • Systém pak stanoví, které reklamy z hlediska hodnocení mohou být do aukce zařazeny. Hodnocení reklamy se skládá z maximální ceny za proklik, kvality klíčového slova i stránky, kontextu vyhledáván uživatele a rozšíření reklam.
  • Seřazení relevantních výsledků
  • Nyní následuje zobrazení reklam, které vidí uživatel ve svém vyhledávači
  • Pakliže se vyhledávání opakuje, celý proces se také opakuje a výsledky se mohou lišit podle uživatele, či podle aktuální konkurence

Celkově je potřeba shrnout, že celý proces je postavený na kvalitě inzerce, tedy jejím hodnocení. Máte-li kvalitní inzerci, tak i když nastaví konkurenti vyšší ceny, vy můžete získat lepší pozice i nižší ceny.

Pokud chcete zlepšit své pozice reklam, musíte vyprodukovat kvalitnější inzerci, než vaši konkurenti. Zkuste se zaměřit na složku hodnocení reklamy.

Metriky, které mohou pomoci

Ve vašich systémech hledejte metriku průměrná pozice. V Google AdWords navíc doporučuji kontrolovat i skóre kvality.

Pokud v AdWords nevidíte metriku průměrná pozice a skóre kvality, přidejte si je přes sloupce.

Autor: Lukáš Pavelka