Sekce Stav indexu poskytuje statistiky o URL adresách daného webu zaindexovaných Googlem za poslední rok. Zahrnuje pouze adresy URL spojené s ověřenou verzí daného webu (tak jak jste jej ověřili v Google Webmaster Tools), a to i přes to, že Google prochází a indexuje všechny URL vašeho webu i když jste ho předtím neověřili.
Abyste měli jistotu, že Google Webmaster Tools vám zobrazí kompletní statistiky vašeho webu, myslete také na situaci, kdy uživatelé na váš web mohou přistupovat přes adresu URL s předponou www i bez ní. V takovém případě je doporučeno ověřit obě tyto verze stránek a definovat tu, která je nejdůležitější a chcete ji používat pro indexování vašich stránek – tzv. preferovanou (kanonickou) doménu.
Pokud pak třeba určíte jako preferovanou doménu http://www.vasestranky.cz a Google natrefí na odkaz na vase stranky ve formatu http://vasestranky.cz, bude ho sledovat jako kdyby odkazoval na adresu http://www.vasetranky.cz. Pokud byste však preferovanou doménu nezadali, mohl by obě domény (s i bez www) považovat za samostatné odkazy na samostatné stránky.
Pro nastavení preferované domény jděte na domovskou stránku Google Webmaster Tools, vyberte požadovaný web, klikněte na ikonu ozubeného kolečka, zvolte možnost Nastavení webu (screen 1). V části Preferovaná doména vyberte požadovanou verzi a dejte Uložit (screen 2). Po tomto nastavení je dobré provést přesměrování provozu z nepreferované domény na preferovanou pomocí přesměrování 301, aby byli informováni i ostatní vyhledávače a návštěvníci.
Ukazatel Indexováno celkem v sekci Stav indexu udává celkový počet indexovaných URL s vyloučením těch, které jsou považovány za duplicitní, nekanonické nebo obsahují značku noindex. Tento počet je tedy vždy nižší než celkový počet procházených adres.
Počet indexovaných URL můžete také zjistit zadáním operátoru site: a následně URL vašeho webu (bez mezery!) do okénka vyhledávače (screen 3).
Podstatné je, aby počet indexovaných URL vykazoval průběžně nárůst, což svědčí o tom, že Google k vašim stránkám má přístup a stále je prochází a indexuje. Pokud počet URL klesá, není to dobré znamení. Může to znamenat, že Google má problém s přístupem k vašemu obsahu, váš server je přetížený nebo nefunkční. Může to být ale také nastavením e-shopu – pokud provozujete e-shop a dojdou zásoby nějakého zboží, stránka s detailem produktu se zneviditelní. Toto však není šťastné řešení. Lepší způsob je označit zboží jako vyprodané a navrhnout alternativní produkty, abychom nepřicházeli zbytečně o zákazníky. V případě inzertních serverů napište k inzerátu, že již není aktuální. URL však nemažte, pokud to není vysloveně nutné, Google to nemá rád.
V případě, že počet indexovaných stránek webu naopak neobvykle rychle narůstá, může to naopak znamenat, že byl web napaden nebo má problém s kanonizací, automaticky generovanými stránkami či duplicitním obsahem. Obvykle vás o tom Google informuje zprávou.