Sekce Elektronický obchod poskytuje informace o produktech, které uživatelé na vašich stránkách nakupují (množství, tržby) a údaje o transakcích. Díky těmto informacím získáte představu o nejprodávanějších a také nejméně prodávaných produktech, o tom, kolik stránek návštěvník průměrně navštíví než provede transakci apod.
Konverze elektronického obchodu jsou specifickým typem konverzí. Pro analýzu efektivity online prodeje musíte měřit elektronický obchod pomocí kódu v jazyce JavaScript, který umístíte do vašeho nákupního košíku. Na kartě Elektronický obchod pak jistíte, jakou hodnotu přinášejí návštěvnosti podle zeměpisných oblastí, odkazujících stránek, kampaní, jak si vedou produkty z hlediska prodeje, uvidíte počty transakcí a počty dnů do objednávky. Aby JavaScript mohl odeslat do Google Analytics uskutečněnou konverzi, musí na něj být napojený PHP script, který mu sdělí veškeré podrobnosti o této konverzi (samotný produkt a jeho parametry).
Pro nastavení měření elektronického obchodu je nutné nejdříve v Google Analytics na kartě Správce --> sloupec Zobrazení --> Nastavení elektronického obchodu přepnout tlačítko do polohy ZAP (screen 1). Poté je potřeba přidat kód měření přímo do vaší stránky. Nápověda Google analytics nabízí návod, úpravu kódu však raději svěřte odborníkovi.
Z pěti hlavních metrik Přehledu elektronického obchodu (screen 2) mají největší vypovídací hodnotu Konverzní poměr elektronického obchodu a Průměrná hodnota objednávky. Konverzní poměr značí procento návštěv, které byly završeny transakcí. Souvisí s efektivitou designu vašeho webu a také účinností vámi prováděného marketingu. Přivádí váš marketing na web ty správné návštěvníky, kteří mají v úmyslu nakoupit, a usnadňuje jim design vašeho webu nakupování? Podle Průměrné hodnoty objednávky zase můžete posoudit úspěšnost uzavírání obchodů na svém webu – motivuje web návštěvníky například k nákupu souvisejících produktů nebo motivují vaše slevy k nákupu většího množství daných produktů?
Na screenech 2a a 2b je příklad fungujícího e-shopu, kterému se od jeho vzniku zdárně daří průběžně a bez větších výkyvů zvyšovat hodnotu konverzního poměru. Zatímco za první tři kvartály roku 2013 měla průměrnou hodnotu 2,12%, v roce 2014 je to za stejné období průměrně 2,37%. Dosahuje toho kvalitní péčí o zákazníky (podpora na telefonu), rozesíláním pravidelných newsletterů, kvalitní logistikou, funkčními webovými stránkami, širokým sortimentem zboží, nabídkou různých slevových akcí, účastí na srovnávacím portálu Heuréka.cz, nabídkou výhodných (sezónních) balíčků, dárky k objednávkám od určité hodnoty, provozováním bonus clubu, různými způsoby reklamy a zviditelňování vlastního brandu. Pro upřesnění, důvodem vysokých hodnot již od úplného začátku, viz grafy, je fakt, že e-shop byl napojen na Google Analytics až ca rok a čtvrt po svém spuštění. Měl tedy již relativně dobrou a stabilní uživatelskou základnu.
Výkon produktu
Zatímco výše zmíněný souhrnný Přehled nabízí hodnocení celkového výkonu e-shopu, pod kategorií Výkon produktu lze vyhledat statistiky pro jednotlivé produkty. Najdete zde tržby generované za dané časové období konkrétním produktem, průměrnou cenu produktu, množství prodaných kusů atd. Průměrnou cenou produktu se rozumí průměr cen produktu za dané časové – produkt může podražit, nebo naopak být zlevněn například v souvislosti s akčními nabídkami.
Výkon prodeje
V této rubrice jsou produkty hodnoceny z hlediska transakcí a času. Nakombinovat je opět můžete s různými sekundárními dimenzemi, například Měsíc v roce (screen 3), ve kterém došlo k transakci.
SCREEN 3
Transakce
Zde nám systém Google Analytics poskytuje seznam jednotlivých provedených transakcí (pod jejich ID) řazených podle výše tržby. Částka tržby může zahrnovat daň a dopravu, záleží na konkrétní implementaci. Dalším kritériem je Množství, které udává celkový počet jednotek prodaných v rámci dané transakce.
Dny do objednávky (dny do transakce)
Na screenech 4 a 5 si povšimněte, že nejvíce (931) transakcí proběhlo ještě tentýž den (0 dnů do transakce). Tato sekce udává počet dní (screen 4) a počet návštěv (screen 5) potřebných k tomu, aby návštěvník stránek provedl nákup.