Jak na soutěže na Facebooku

Pohodlnou cestu letadlem do slunné Dubaje v Airbus A380 jsem se rozhodl využít trochu produktivně (obvykle usnu hned u právě spuštěného filmu, protože to příjemně houpe :-)) a sepsal jsem článek na téma soutěží na Facebooku :-)

Jedni je tvrdě odsuzují a někdo na ně nedá dopustit, tak jak to vlastně s těmi soutěžemi na Facebooku je? Řekněme si to na rovinu, ve většině případů bylo smyslem soutěží nahnat co nejvíce laiků. Se stále se snižujícím organickým dosahem se to ale velmi komplikuje. Prostě hodně laiků vypadá na Facebookovém profilu společnosti dobře a to je mnohdy hlavním cílem firem.

Nejdříve je nutné si uvědomit, že není každá firemní stránka na Facebooku zaměřena na celou populaci. Pokud například prodáváte spotřební elektroniku, tak soutěž na Facebooku přivede uživatele, kteří si již v životě nějaký produkt ze spotřební elektroniky koupili. Tedy pokud se stanou vašimi fanoušky, tak v podstatě to mohou být prospěšní “laikeří”. Ne samozřejmě vždy, ale je to pravděpodobné.

Pokud ale prodáváte “raketové motory” (myšleno s nadsázkou :-)), tak je soutěž pro vás k ničemu. Pouze tím naženete laiky, ale ve většině případů jsou pro vás tito uživatelé mrtvé duše.

Říkáte si, že uživatelé, kteří jsou mrtvé duše a v soutězi nevyhráli, tak danou stránku “odlaikují”? Ani náhodou.

Paradoxně uživatelé, kteří se stali vašimi fanoušky, tak se ve většině případů již nezabývají kliknutím na “Už se mi to nelíbí”. Na to jsou líní :-) Většinou se počet uživatelů, kteří se odlajkují pohybuje maximálně v řádech pár procent.

Tip: Mrkněte na toto prestižní Facebook školení

Proč tedy soutěže dělat či ne

Výhody

  • zvýšíte počet lidí, kteří vám dali like a to působí zhlediska profilu velmi dobře
  • kvalitně zpracovaná soutěž osloví i desítky tisíc uživatelů a můžete tak zvýšit povědomí o značce
  • chytře vymyšlená soutěž a často opakovaná nutí uživatele často se vracet na váš firemní profil na Facebooku
  • interaktivnost a zapojení uživatelů

Další podstatná věc je ta, na koho cílíte propagaci této soutěž. Pokud například cílite na remarketingová publika, tak uživatelé, kteří vám pro účast v soutěži dají svůj like, tak již někdy v minulosti byli na vašem webu. Mohou tak být podstatně kvalitnějšími, než když cílíte například na konkrétní zájmy uživatelů.

Nevýhody

A teď k negativům, tady je nutné právě posoudit, jakého zaměření je váš profil. Pokud pro většinu uživatelů, tak se možná negativa snižují. Pokud jste specializovaní, tak dopad negativ může být podstatně vyšší, jelikož pro spoustu uživatelů bude vaše Facebook stránka zbytečná.

Tedy pojdmě ke konkrétním negativům:

  • uživatelé, kteří dali like, tak v mnoha případech o vaši stránku nestojí. Vaše příspěvky je nebudou zajímat a budou je ignorovat. Těmto uživatelům se po nějaké době vaše příspěvky defakto přestanou zobrazovat.
  • mohou na vaše příspěvky často reagovat i negativně (v mnoha případech totiž nechápou, proč se jim vaše příspěvky zobrazují)
  • existují klany lidí, kteří soutěží tzv. na HPP :-) (defakto se věnují na full-time soutěžení na Facebooku nebo webech a dané ceny posléze prodávají na bazos.cz nebo aukro.cz) Zdá se vám to neuvěřitelné? Bohužel taková je realita.

Co můžete v soutěži po uživatelích žádat?

  • dát "To se mi líbí" celému firemnímu profilu
  • dát "To se mi líbí" soutěžnímu příspěvku
  • trvat na tom, aby uživatel napsal komentář pod soutěžní příspěvěk

Co nesmíte?

  • striktně požadovat od uživatelů sdílet (můžete však o něj někde v příspěvku poprosit, ale nesmí to být podmínkou účasti uživatele v soutěži). Podstatná část soutěžících, ale danou soutěž sdílí i bez požadavku na sdílení.
  • trvat na tom, že soutěžící musí v komentáři označit někoho dalšího

Jaká jsou pravidla soutěže?

  • v soutěži uveďte, že se mohou zúčastnit pouze osoby starší 18 let trvale žijící v Česku a nebo Slovensku
  • kdo je provozovatelem soutěže - název firmy a IČO
  • od kdy do kdy soutěž probíhá
  • výherce stanoví náhodný los ze všech zúčastněných (případně si defakto můžete vymyslet jakýkoli jiný výběr výherce. U některých soutěží, které jsou na internetu vidět, tak je velmi pravděpodobné, že se pak jedná o podvrh, jelikož daný mechanismus ani není možný)
  • klauzoli, že Facebook není pořadatelem této soutěže viz. tato věta Tato soutěž není žádným způsobem sponzorována, podporována ani spravována společností Facebook a nijak s ní nesouvisí a platí zde kompletní osvobození od závazků každého z účastníků.
  • Výherce zveřejněte na vašem webu, či je kontaktujte. Raději se vyhněte zveřejnění výherců u dané soutěže přímo v příspěvku a nebo komentářích. Kontaktování výherců musíte pak udělat z některého osobního profilu, z firemního to není možné :-(

Jaký typ zpracování soutěže si vybrat?

  • příspěvěk na Facebooku
  • soutěžní aplikace

První varianta je asi nejjednodužší a nejvíce výkonná. Asi největší efektivnost a počet laiků vám zajistí princip, kdy je soutěž bez otázky a nebo je daná otázka zcela jednoduchá.

Soutěžní aplikace

V případě jednoduchých soutěží na získání laiků se jedná defakto o zbytečnou věc. Využijte spíš formu příspěvku. Nicméně pokud byste chtěli zajímavější soutěž, kdy například uživatelé nahrají své fotky a ostatní je hodnotí, tak je to ta správná volba. Navíc díky aplikaci můžete získat i další údaje, jako je například e-mail osoby, která se soutěže zúčastní.

Tady je nutné poznamenat to, že si aplikaci buď musíte nechat naprogramovat a nebo si ji pronajmete například zde. 

Integrace do vašeho profilu je naprosto jednoduchá, ve vší podstatě stačí proklikat pár odkazů. Zde je neuzbytně nutné mít pro danou aplikaci zpracované obrázky v daných rozměrech, aby to působilo profesionálně a zapadlo vše do vaší značky.

Autor: David Šolc