Pohodlnou cestu letadlem do slunné Dubaje v Airbus A380 jsem se rozhodl využít trochu produktivně (obvykle usnu hned u právě spuštěného filmu, protože to příjemně houpe :-)) a sepsal jsem článek na téma soutěží na Facebooku :-)
Jedni je tvrdě odsuzují a někdo na ně nedá dopustit, tak jak to vlastně s těmi soutěžemi na Facebooku je? Řekněme si to na rovinu, ve většině případů bylo smyslem soutěží nahnat co nejvíce laiků. Se stále se snižujícím organickým dosahem se to ale velmi komplikuje. Prostě hodně laiků vypadá na Facebookovém profilu společnosti dobře a to je mnohdy hlavním cílem firem.
Nejdříve je nutné si uvědomit, že není každá firemní stránka na Facebooku zaměřena na celou populaci. Pokud například prodáváte spotřební elektroniku, tak soutěž na Facebooku přivede uživatele, kteří si již v životě nějaký produkt ze spotřební elektroniky koupili. Tedy pokud se stanou vašimi fanoušky, tak v podstatě to mohou být prospěšní “laikeří”. Ne samozřejmě vždy, ale je to pravděpodobné.
Pokud ale prodáváte “raketové motory” (myšleno s nadsázkou :-)), tak je soutěž pro vás k ničemu. Pouze tím naženete laiky, ale ve většině případů jsou pro vás tito uživatelé mrtvé duše.
Říkáte si, že uživatelé, kteří jsou mrtvé duše a v soutězi nevyhráli, tak danou stránku “odlaikují”? Ani náhodou.
Paradoxně uživatelé, kteří se stali vašimi fanoušky, tak se ve většině případů již nezabývají kliknutím na “Už se mi to nelíbí”. Na to jsou líní :-) Většinou se počet uživatelů, kteří se odlajkují pohybuje maximálně v řádech pár procent.
Proč tedy soutěže dělat či ne
Výhody
Další podstatná věc je ta, na koho cílíte propagaci této soutěž. Pokud například cílite na remarketingová publika, tak uživatelé, kteří vám pro účast v soutěži dají svůj like, tak již někdy v minulosti byli na vašem webu. Mohou tak být podstatně kvalitnějšími, než když cílíte například na konkrétní zájmy uživatelů.
Nevýhody
A teď k negativům, tady je nutné právě posoudit, jakého zaměření je váš profil. Pokud pro většinu uživatelů, tak se možná negativa snižují. Pokud jste specializovaní, tak dopad negativ může být podstatně vyšší, jelikož pro spoustu uživatelů bude vaše Facebook stránka zbytečná.
Tedy pojdmě ke konkrétním negativům:
Co můžete v soutěži po uživatelích žádat?
Co nesmíte?
Jaká jsou pravidla soutěže?
Jaký typ zpracování soutěže si vybrat?
První varianta je asi nejjednodužší a nejvíce výkonná. Asi největší efektivnost a počet laiků vám zajistí princip, kdy je soutěž bez otázky a nebo je daná otázka zcela jednoduchá.
Soutěžní aplikace
V případě jednoduchých soutěží na získání laiků se jedná defakto o zbytečnou věc. Využijte spíš formu příspěvku. Nicméně pokud byste chtěli zajímavější soutěž, kdy například uživatelé nahrají své fotky a ostatní je hodnotí, tak je to ta správná volba. Navíc díky aplikaci můžete získat i další údaje, jako je například e-mail osoby, která se soutěže zúčastní.
Tady je nutné poznamenat to, že si aplikaci buď musíte nechat naprogramovat a nebo si ji pronajmete například zde.
Integrace do vašeho profilu je naprosto jednoduchá, ve vší podstatě stačí proklikat pár odkazů. Zde je neuzbytně nutné mít pro danou aplikaci zpracované obrázky v daných rozměrech, aby to působilo profesionálně a zapadlo vše do vaší značky.