S radostí oznamujeme, že tento rok spustíme další školení, která budou výhradně zaměřena na sociální sítě. V současné době je již v naší nabídce efektivní dvoudenní školení Facebooku, která vás perfektně připraví na práci v nástroji business manager, spravovat firemní profil, používat aplikacě a mnoho dalšího.
Sociální sítě jsou zvláštní skupinou moderních internetových služeb umožňující vzájemné virtuálně-společenské propojování lidí na internetu, jejich komunikaci a společné aktivity. Jednou z největších výhod sociálních sítí je to, že jakákoliv informace proudí ihned k velkému počtu uživatelů, kteří na ni mohou okamžitě reagovat, komentovat, odeslat či sdílet dále. Sociální sítě, bychom mohli rozdělit do dvou hlavních kategorií, osobní (např. Facebook, Instagram, Twitter, Google+ aj.) a profesní (LinkedIN, Xing aj.).
Sociální sítě jsou na internetu místem k setkávání lidí, sdílení zážitků, obsahu. Očekává se zde vzájemná interakce. Existuje mnoho typů sociálních sítí. Některé vznikají na základě rodinných vazeb, kamarádů, témat, jiné se zaměřují na seznámení.
Původně byly sociální sítě určeny k setkávání lidí, diskusím a chatování. Později s rozvojem moderních technologií došlo k boomu používání a sdílení multimédií. Sociální sítě se staly prostředkem k používání jiných služeb a staly se významným nástrojem k seznámení a udržování vzájemných vazeb.
Vzhledem k tomu, že sociální sítě v této době používají stovky milionů lidí po celém světě, stala se orientace a práce s nimi téměř nutností.
Které jsou nejdůležítější sociální sítě v Česku?
Je největší profesní sociální sítí na světě, s více než 300 miliony členů. Setkávají se zde profesionálové z různých oborů a diskutují o pracovních zájmech. V každém profilu uživatele se nachází životopis obsahující kariérní růst, pracovní zkušenosti a vzdělání. Sociální síť LinkedIN využívají ve velké míře firemní personalisté, kteří zde hledají vhodné kandidáty na volnou pracovní pozici.
Sociální síť Twitter tak jak jej známe v dnešní podobě, vznikl roku 2006. Umožňuje uživatelům číst různé příspěvky jiných uživatelů, či naopak příspěvky zasílat, tzv. „tweety“. Tweety jsou textové příspěvky dlouhé max. 140 znaků zobrazující se na profilu uživatele, a na profilových stránkách jeho sledujících. Každý uživatel sociální sítě Twitter si může nastavit různá omezení zobrazování svého příspěvku. V Čechách není masově rozšířený, ale jeho popularita stabilně roste . Mezi jeho uživatele patří tzv. geekové, lidé zajímající se o aktuální dění, novináři a blogeři. Není výjimkou, že i čeští uživatelé si vedou své profily v angličtině, protože ta nabízí širší možnosti celosvětové interakce.
Je lehce specifickou sociální sítí, jelikož slouží primárně pro sdílení fotografií a videí oproti např. Facebooku. Instagram není určen pro komunikaci mezi lidmi, ale pro hromadné sdílení nejrůznějších zážitků. O jeho popularitě svědčí přes půl miliardy aktivních účtů po celém světě. Menší nevýhodu může být, že Instagram je optimalizovaný primárně pro chytré mobilní zařízení, tudíž si ho na počítačích či tabletech moc neužijete.
Google+
Sociální síť vytvořena společností Google spuštěná roku 2011. Jedná se o asi největší přímou konkurenci dvou nejsilnějších sociálních sítí na světě, Facebooku a Twitteru.
Jak vznikl pojem „sociální síť“
Sociální sítě patří v současnosti mezi nejnavštěvovanější weby s miliony aktivních uživatelů. Pojďme si však říct, co vlastně pojem „sociální síť“ znamená a jak vznikl.
Pojem „sociální síť“ se samozřejmě neobjevil až s příchodem internetových stránek typu Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIN, Google + apod., ale jako první ho použil J. A. Barnes v roce 1954, který studoval sociální vazby mezi norskými rybáři. Jeho závěrem bylo, že celou společnost můžeme definovat jako množinu bodů, z nichž některé jsou propojeny linkami, a že tato množina pak utváří celkovou síť vztahů – sociální síť. V dnešní době pojem „sociální síť“ je definován jako navzájem se ovlivňující, propojenou skupinu lidí nejen pomocí rodinných vztahů a přátelství, ale také společných zájmů, rodinné, rasové či náboženské příslušnosti. Na základě této definice můžeme konstatovat, že každý z nás je součástí velkého počtu „sociálních sítí“.
První známky internetových sociálních sítí můžeme registrovat již v předchůdci samotného internetu, ARPANETu. V letech 1965 – 1972 jsou známy první pokusy o elektronickou komunikaci mezi více uživateli. Na základě toho byla doručena první zpráva, známá nyní jako e-mail. Můžeme říct, že toto byl první krok k vytvoření jakési komunity prohlubující své sociální vztahy, tedy sociální síť.
1. FACEBOOK(1,968 mld. účtů)
2. WHATSAPP (1,2 mld. účtů)
3. YOUTUBE (1 mld. účtů)
4. FACEBOOK MESSENGER (1 mld. účtů)
5. WECHAT (889 mil. účtů)
6. QQ (868 mil. účtů)
7. INSTAGRAM (600 mil. účtů)
8. QZONE (568 mil. účtů)
9. TUMBLR (550 mil. účtů)
10. TWITTER (319 mil. účtů)
- nejvíce populární FB stránky v ČR: Na prvním místě se 542 tisíci fanoušky je to stránka „Facebook for Every Phone“ , na druhém místě je „Jaromír Jágr“ a na třetím stránka „The Simpsons“.
1. YOUTUBE (98 % uživatelů internetu)
2. FACEBOOK(97 % uživatelů internetu)
3. GOOGLE+ (91 % uživatelů internetu)
4. INSTAGRAM (81 % uživatelů internetu)
5. TWITTER (81 % uživatelů internetu)
- Procento uživatelů s účtem na pěti a více sociálních sítích, kterých je v Česku nyní již 22%, se oproti roku 2016 zdvojnásobilo.
Rok 2016 byl pro všechny světové sociální sítě plný novinek a vylepšení. Možná nejzajímavější byl souboj Facebook vs. Snapchat, kdy první zmiňovaný okopíroval 2 funkce. První z nich byla ta, že nejdříve implementoval na Instagram Stories a ta druhá neméně zajimáva, že přidal do svého Messengeru skvělou funkci pro časově omezené sdílení příspěvků.
A mimochodem, například Facebook zvýšil svůj obrat o více než 70% oproti roku 2015.
Očekává se mírný pokles zájmu o tuto sociální síť s ohledem na rozvoj jiných sociálních sítí. Jaká však bude realita, to si můžeme zhodnotit až na konci tohoto roku.