Přinášíme vám obsáhlý rozhovor s Milanem Nguyenem, účastníkem kurzu Manažer pro internetové projekty, ve kterém se kromě jiného dozvíte, že když skutečně chcete a jdete si za svým, tak toho dosáhnete.
Ahoj Milane, představ nám prosím svou osobu a v jaké firmě pracuješ.
Jsem Milan – rodiče mi vybrali tuto přezdívku, pro Čechy je to mnohem jednodušší než vyslovovat mé oficiální jméno (smích). Vystudoval jsem bakaláře v oboru Mezinárodní vztahy se zaměřením na britsko-americká studia. Zdá se to jako hodně velká oklika, ale už během studií jsem se snažil dostat k marketingu ve studentských organizacích. Po několika letech si tak víceméně plním svůj pracovní sen a začínám už 6. měsíc v pražské firmě myTimi.
Jak vzpomínáš na kurz manažera?
Velmi dobře. Kurz byl napěchovaný praktickými informacemi a musím přiznat, že mi vždy po dni školení trvalo chvíli se vzpamatovat z té nálože (smích). Díky skvělým lektorům, kteří se s teorií příliš nemazlili a šli na to více z praktického hlediska, se to zvládalo podstatně lépe.
Jsi ještě s někým ze skupiny v kontaktu? Ať už osobně či pracovně?
Občas si píšu s jednou kolegyní z kurzu. Pracovně však v kontaktu s nikým ze skupiny nejsem.
Vzpomeneš si, jak jsi se tenkrát o kurzu dozvěděl a co tě přimělo ho absolvovat?
Krátce po státnicích jsem byl na rozcestí. Působil jsem už 7. rokem v Plzeňském Prazdroji a rozhodoval se, jestli se mi chce být tam 3 další roky, abych mohl oslavit kulaté výročí, na pozici, která mě docela bavila, nebo jestli opustit komfortní zónu a pokusit se splnit si pracovní sen – působit v online marketingu. Nakonec jsem se rozhodl pro to druhé. Myslím, že jsem na vás narazil poprvé na Googlu, kdy jsem vyhledával kurzy online marketingu a koukal, co který nabízí. Po asi více jak měsíci rozhodování a vaší vytrvalé reklamě na Facebooku jsem se právě rozhodl pro PrimaKurzy. Byla to hlavně komplexnost kurzu, která mě přesvědčila.
Jak bys hodnotil náš kurz online marketingu tehdy a jak na něj koukáš nyní? Třeba i ve srovnání s jinými kurzy?
Jak jsem zmínil, byla to hrozná nalejvárna (myšleno v dobrém). Každý den proudila ohromná spousta informací, kterou jsem musel absorbovat. Nicméně to bylo nezbytné a s odstupem času velice prospěšné. Hlavně pro ty, kteří to s online marketingem mysleli vážně.
Nedělal jsem si na začátku iluze, že kurz ze mě udělá super online markeťáka. Očekávání, že se zevrubně dozvím, co všechno obor obnáší, se však splnilo na 100 %.
Váš kurz bohužel nemůžu porovnat s ostatními, protože jsem se jiného neúčastnil.
Myslíš, že je značka PrimaKurzy dobře vnímaná mezi agenturami? Stává se nám totiž, že máme „svého“ člověka skoro všude. Jak je to u vás?
Řekl bych, že ano. Absolvování kurzu mi dodalo určitou výhodu v rozhodování člověka odpovědného za nábor, respektive byl jsem více relevantním kandidátem než člověk, který podobný kurz neměl (a většina vysokých škol studenta zkrátka nepřipraví prakticky na online marketing). Absolvování kurzu mi dalo velký „boost“, který mě v podstatě dostal přes první kolo (rozhovor s HR). Ve druhém kole jsem se už sešel se šéfem oddělení výkonnostního marketingu, kde už jsem musel prodat zbytek. Znalostně jsem díky vám obstál. Zda do týmu podle šéfa zapadnu, bylo víceméně na mně (smích).
Hodně hezká náhoda byla, když jsem zjistil, že můj team leader byl také absolventem vašeho kurzu asi tak 2 roky nazpět. To byl pro mě jasný důkaz, že PrimaKurzy jsou relevantním zdrojem znalostí a praxe.
Máš nějaký vliv na žadatele o práci u vás ve firmě? A pokud ano, jak hodnotíš současné žadatele o práci a celkově českou PPC scénu?
Nemám.
Když se ještě vrátíme ke kurzu, měl jsi předtím nějaké zkušenosti s digitálním marketingem nebo jsi se s tímto oborem setkal reálně až u nás?
Během studentských let jsem si v mimoškolních aktivitách vyzkoušel spíše direct marketing a správu sociálních sítí. Zkušenosti s PPC marketingem jsem neměl (nepočítám-li studentský workshop od Skliku), reálně jsem se s ním setkal až u vás.
Jak probíhala tvá kariéra po dokončení kurzu? Co všechno zahrnuje tvá praxe od té doby?
Pokračoval jsem ještě v Plzeňském Prazdroji. Mezitím jsem poslal asi 5 CV do výběrových řízení. Od absolvování kurzu do mého nástupu do práce v oboru uplynulo zhruba 2,5 měsíce. Pracuju v podstatě se vším, o čem jsem se během vašeho kurzu učil – Sklik, Google Ads, Google Analytics, FB Správce reklam. Lehce jsem načal i Mergado, Google Data Studio a Google Tag Manager. Právě díky této pestrosti a možnosti využívání široké škály nástrojů si o to více vážím, že jsem právě uspěl ve výběrku myTimi.
Když jsem se například hlásil do výběrka jednoho z největších českých e-commerce hráčů, tak tam byla pozice velice omezená, úzce zaměřená na Display. Přitahoval mě brand firmy, nicméně jsem tak nějak intuitivně cítil, že bych se tam asi necítil úplně spokojeně, protože mou prioritou bylo a je být nadprůměrně dobrý ve více oblastech online marketingu než být expert jen v jedné z nich. Může se stát, že bude časem jedna oblast z velké části nahrazena AI. Proto preferuju mít přesah a získávat hlubší znalosti tam, kde je zrovna potřeba.
Mimo hlavní práci jsem díky nabídce od známého připravil pro plzeňský magistrát osvětovou videokampaň na FB a IG o bezdomovectví. V průběhu kurzu jsem nabídl kamarádovi, že mu pomůžu s online marketingem jeho e-shopu s perlivým vínem, takže tam si můžu prakticky vyzkoušet další věci, jako třeba nastavování analytiky skrze GA4 a GTM. Brzy začneme řešit e-mail marketing, takže na šíři své práce si opravdu nemůžu stěžovat (smích).
Do reklamních systémů neustále přicházejí nějaké novinky, o kterých ostatní i ty sám informuješ. Jak často se tedy učíš nové věci, nebo kolik tak času věnuješ současně samostudiu?
Učím se v podstatě pořád. Krátce po nástupu (v červnu) jsem měl za úkol získat vybrané certifikáty Google. Během 3měsíční zkušebky to bylo intenzivnější učení (v průměru to bylo asi 2-3 hodiny denně). Po tom, co jsem dostal více zodpovědnosti za správu reklam přidělených klientů, už ta intenzita značně ubyla. To mi ale neubírá na chuti nasávat další informace.
Informace čerpám nejčastěji z newsletterů (obecně ze světa marketingu, PPC, sociální sítě, AI), někdy i z LinkedIn.
Když jsme u těch systémů, máš nějaké oblíbené nástroje nebo aplikace, které používáš při práci?
Nejčastěji pracuju v Google Ads (odtud přece jenom chodí naprostá většina konverzí). Oblíbil jsem si Chat-GPT, který používám pro pomoc s návrhy textací reklam. Texty si samozřejmě upravuju podle svého. Naprosto nedílnou součástí mé práce je Excel, o kterém jsem si během školy myslel, že ho v budoucí práci nebudu muset využít (smích). Zpracovávám v něm různé analýzy, přehledy a reporty.
Co si myslíš o současných trendech v digitálním marketingu, případně jak hodnotíš jeho vývoj v posledních letech?
Jakožto úplnému nováčkovi v digitálním marketingu mi úplně nepřísluší hodnotit jeho vývoj v posledních letech. Co se týče trendů, tak jsem načerpal docela spoustu zajímavých podnětů z jedné online marketingové konference v Plzni. Nástup AI hodně mění práci online markeťáků. Google hodně tlačí na automatizaci, takže člověk má čím dál méně možností ručního nastavování a tím pádem i méně kontroly nad kampaněmi.
Celkově vnímám, že AI nám hodně změní náplň práce. Neberu to však negativně. AI vnímám jako skvělý nástroj, který mi pomůže zbavit se manuální práce (kterou zvládne jakákoli cvičená opice), a já se tak budu moct více věnovat věcem, ve kterých člověka AI nikdy nenahradí, např. kreativní činnosti.
Dal bys dohromady tvé nejtěžší výzvy v oboru a jak se ti povedlo je překonat? Je vyloženě něco, co považuješ za super úspěch a na co jsi fakt hrdý? Oblíbené kampaně, projekty, na kterých jsi pracoval?
Pro mě je super úspěch zvládnutá zkušebka ve firmě, která byla loni na 22. místě v top 50 nejrychleji se rozvíjejících firem v Česku (žebříček Deloitte). Dále jsem hrdý na to, že se mi docela daří přinášet klientům dobré výsledky (masáže, herní aréna pro virtuální realitu, zubní klinika).
Nejtěžší výzvou byl pro mě začátek, kdy jsem přišel do zcela odlišného pracovního prostředí a oboru. Hodně mi to ale ulehčil tým, se kterým jsem si i k šéfově velkému překvapení neskutečně rychle sednul. Máme v podstatě stejný humor a někdy je v kanceláři opravdu veselo. Mohlo by být častěji, ale to by už produktivita byla někde na nule (smích).
Máš nějaké konkrétní plány do budoucna, co se týče tvé kariéry nebo soukromého života?
Chci se nadále zdokonalovat ve své práci. Hodně mě láká cestování, během studentských let jsem moc příležitostí neměl. Online marketing je jedna z prací, která mi umožňuje pracovat odkudkoli a toho bych rád za pár let využil.
Co tě asi nejvíc baví na tvé práci?
Jednoznačně pestrost. Každý klient je jiný a dělat / upravovat mu kampaně na míru je zajímavá výzva. Málokdy je práce vyloženě stejná, takže se člověk opravdu nenudí.
A mimo práci? Co rád děláš ve volném čase, pokud nějaký stíháš mít?
Ten zatím nestíhám mít, i když už začínám 6. měsíc v práci. Nicméně rád poslouchám podcasty (převážně zpravodajské), čtu knížky, navštěvuju kavárny, procházím se. Nedávno jsem se přihlásil na skupinová cvičení, abych se víc přiměl k pohybu. Přece jenom je ta práce hodně sedavá.
S ohledem na mimopracovní život, jaké jsou dle tebe největší výhody a nevýhody práce v online marketingu?
Největší výhodou je možnost pracovat na dálku. Tu však zatím moc nevyužívám, protože na to ještě nemám vypilované soustředění a disciplínu (smích). Hodně oceňuju flexibilní pracovní dobu. Je téměř jedno, kdy pracujete. Hlavní je, že práci odvedete včas a v dobré kvalitě.
Nevýhodou může být mentální náročnost práce. Člověk musí často přemýšlet a učit se nové věci, což vyžaduje velké množství energie. Proto je důležité nezapomenout na odpočinek.
Dáš dohromady nějaké nejdůležitější dovednosti, které musí mít dnes PPC specialista?
Měl by být flexibilní. I kdyby měl člověk sebelepší znalosti PPC marketingu, musí sledovat neustále přicházející novinky a změny a přizpůsobovat tomu tak svou práci. Téměř každá drobnost může rozhodnout o finálním výsledku, který specialista svému klientovi přináší.
Určitě musí být schopný myslet analyticky. PPC je zkrátka o sledování různých metrik a statistik a umění dobře a srozumitelně interpretovat data. To je něco, co možná spoustu lidí, kteří se chtějí dostat do oboru, nenapadne a ve výsledku je to může docela zklamat. Co jsem se doslechl nejen od své HR, tak právě představy kandidátů ohledně náplně této práce jsou jedním z významných faktorů ve výběrku. Docela často jsem se dozvídal, že si lidé pod prací v online, potažmo PPC, marketingu představují spíše kreativitu. Sám se považuju za docela kreativního a nápaditého člověka, ale díky kurzu jsem si uvědomil, že je i potřeba naučit se umět analyzovat věci (pokud na to člověk nemá talent odjakživa) a hrabat se v číslech. V tomto se mi hodně líbí poučka „Co nemůžeš měřit, nemůžeš kontrolovat.“
V neposlední řadě by měl být člověk kreativní, i když jsem to výše tak trochu vyvracel. Ano, i kreativita se ve výkonnostním marketingu hodí. Nemyslím tím nutně schopnost navrhovat a vytvářet originální grafiku na bannery, ale hlavně schopnost přicházet s řešeními a umět napsat dobré reklamní texty s velmi omezeným počtem znaků. Výjimkou může být text na reklamu na Facebook či Instagram, ale tam si musí člověk uvědomit, že většina lidí nerada čte dlouhé texty.
Blížíme se ke konci. Co bys doporučil lidem, kteří váhají s registrací na kurz digitálního marketingu?
Možná vás znervózňuje cena kurzu nebo počet hodin, ale je to vážně skvěle připravený kurz od A do Z. Kurz vám dodá velmi solidní znalosti od kterých se můžete odrazit dále. Ano, chvílemi to může být náročné na vstřebání, obzvlášť pokud do toho jdete jako úplný nováček, tedy jako já (smích). Ve výsledku ale budete za tu „nalejvárnu“ od Davidů a Lukáše rádi. Získáte hromadu praktických informací, kterou si sami můžete ověřit. Nejlepší na kurzu je, že vám dodá široký pohled na online / PPC marketing. Za sebe můžu s klidným svědomím říct, že výběrem tohoto kurzu neuděláte chybu. Obzvlášť pokud opravdu hledáte kompaktní kurz. Lepší balík informací totiž pravděpodobně jinde nenajdete.
Pokud hodně hledíte na cenu a myslíte to s prací v online marketingu vážně, tak je tento kurz nejlepší investice, která se vám docela rychle vrátí i s úroky. Hlavně mějte chuť učit se novým věcem.
A co bys pro změnu poradil našim studentům, aby se po dokončení kurzu našli ve světě digitálního marketingu a mohli uspět?
Nevzdávejte to, jakmile narazíte na některé věci, kterým nerozumíte na první dobrou. Můžete se kdykoli zeptat lektorů, kteří vám problematiku rádi vysvětlí osobně nebo prostřednictvím e-mailu (což už vám zcela jistě několikrát řekli, ale neuškodí to zopakovat).
Sledujte zprávy a trendy nejen v (online) marketingu, ale i v AI. S tou budeme pracovat čím dál častěji a kdo s ní nebude chtít či umět pracovat, tomu ujede vlak. Online marketing je neustále rozvíjející se obor, ve kterém se dá vždy naučit něčemu novému a ve kterém můžete zkoušet různé možnosti a sledovat, co pro vaše kampaně funguje nebo ne.
Moc ti děkuji za rozhovor, inspiraci a ať se ti do budoucna daří jak v pracovním, tak v osobním životě.