Jedna z nejčastějších otázek našich studentů kurzu Manažera pro internetové projekty, Školení internetového marketingu, nebo kurzu Komplexní školení Facebook marketingu je ta, jak postupovat při stanovení ceny za práci pro nové či stávající klienty. Tak se na to pojďme podívat.
Jako první je nutné konstatovat to, že ani jeden ze způsobů nemusí být zprvu rentabilní pro obě strany, tedy pro vašeho klienta či pro vás jako freelancera.
Možnosti
Hodinová sazba - Agentura (freelancer) nacení hodinu své práce (většinou se tato částka pohybuje mezi 600 - 1 500 Kč) a poskytne i odhadovaný počet hodin za měsíc. Zde je ale nutné poznamenat to, že mnoho klientů si však zapomene uvést do smlouvy maximální počet hodin a tak může výsledný počet hodin a z toho plynoucí částka zanechat nejednu vrásku na obličeji majitele konkrétní společnosti, pro kterou online marketing vytváříte :-) Také by ze strany freelancera nebylo fér zastavit práci, pokud klient stanovil max. počet hodin a žádat příplatek za vaší práci. Hodinová sazba je tedy o tom si velmi dobře nastavit pravidla mezi oběma stranami. Že jako freelancer uděláte pár hodin zdarma vás jistě “nezabije”. Hlavní je vždy spokojenost klienta, který vám navíc může doporučit i klienty další, pokud je s vaší prací ten současný spokojen.
Měsíční poplatek za správu - asi nejvíce obvyklý způsob účtování práce pro klienty. Odhadnete množství hodin práce a z toho plynoucí měsíční fix. Většinou se první dva až tři měsíce tento fixní poplatek za správu online marketingu agentuře (freelancerům) příliš nevyplácí, jelikož se po tyto měsíce stanoví plán propagace, veškerá hlavní nastavení kampaní, jejich vyhodnocení a to zabere ohromné množství času. V dalších měsících po odladění hlavních bodů v kampaních již lze počet vámi odhadnutých hodin dodržet a i pro freelancera by měla být práce v plusové hodnotě.
Je nutné si uvědomit to, že například PPC pro střední eshop (tisíce až desetitisíce produktů) zabere zhruba 150 - 250 hodin práce po první 2 - 3 měsíce. Představa o tom, že si řeknete například o 1 000 Kč za hodinu a dostanete od klienta 200 000 Kč měsíčně je mylná :-) V dalších měsících je rozsah práce zpravidla okolo 60 - 100 hodin. Záleží na množství nových dat, na požadovaných/nutných úpravách, množství přidávání reklam a mnoha dalšího. To by bylo na dlouhé povídání.
Měsíční poplatek za správu + odměna za výsledek tzv. success fee - stejné jako bod. 2. Jen jste motivováni dělat navíc velmi kvalitní online marketing tím, že za předem definované splněné cíle ze strany klienta dostáváte nad rámec měsíčního poplatku nějaké procento z obratu/zisku. Případně se tato částka vypočítáva i jinými způsoby. Tento způsob je asi nejférovější ze všech zmíněných v tomto článku.
Platba dle kliků - i když jsem nevěřil, že tento způsob existuje, tak některé agentury (freelanceři) si stanovují odměnu za množství kliknutí na reklamy klienta. Například tak, že z každého kliknutí si freelancer “vezme” 0,5 Kč. Tento způsob je defakto tragédie pro klienta. Není problém přivést na stránku klienta tisíce návštěv a to za pár tisíc Kč. Nicméně efektivnost těchto návštěv je ve většině případů tragická. Tento způsob berte jako NEAKCEPTOVATELNÝ.
Na závěr je nutné podotknout, že s klienty uzavřete vždy smlouvu o správě online marketingu. Její minimální doba by měla být cca 6 - 12 měsíců. Už jen z důvodu toho, že dané první měsíce množství dané práce obvykle značně převyšuje částku, kterou za správu dostáváte. Tedy pokud nemáte variantu Hodinová sazba :-)
p. s. pro naše studenty kurzů online marketingu máme vzor smlouvy o správě online marketingu nachystaný.