Používání hashtagů je z hlediska marketingu na Instagramu velice důležité. Především, pokud začínáme a chceme si vybudovat skupinu fanoušků - tzv. followers. Častým problémem je, že spoustu firem a jednotlivců neumí hashtagy používat správně. Používají se příliš masivní hashtagy typu #lifestyle #freelancer #travel a tak podobně.
Položte si otázku. Tvoříte obsah na Instagramu jen pro velké množství srdíček nebo pro budování brandu? Je to ta druhá varianta? Potom pokračujte ve čtení dále. Mám pro vás hned několik tipů :)
Tato otázka je naprosto zásadní v používání hashtagů. Hledejte hashtagy v oblastech, kde jsou vaši potenciální fanoušci a zákazníci. Ideálně takové, kde je menší konkurence a o to zarytější komunita. Máte tak větší šanci, že se udržíte déle na předních pozicích mezi příspěvky pod hashtagem. Lidé si vás všimnou a vy můžete růst společně s hashtagem ve kterým jste tzv. "zaindexováni". Samozřejmě nic se nemá přehánět. Hashtagy, které téměř nikdo nepoužívá vám také příliš nepomohou.
Nabízíte marketingové služby? Hledejte v oblastech marketingu. Jsou to pouze lidé z České republiky? Používejte pouze české hashtagy. Výjimkou mohou být hashtagy psané anglicky, ovšem významově spjaté s Českou republikou - #prague #visitcz #czechroamers a jiné.
Míříte na zahraniční trh? Používejte anglické hashtagy a také v lokálním jazyce.
Při výběru buďte pečlivý. Použitím nevhodných hashtagů riskujete, že na váš profil nalákáte nerelevantní uživatele, různé spam boty a uměle vytvářené profily. Logicky také může padat dosah vašich příspěvků a počty vašich sledujících.
Klíčem je najít hashtagy, pod kterými lidé s podobnými zájmy hledají inspiraci. Může to být třeba práce, cestování, vaření nebo lokality pro focení či natáčení videa.
Používejte klíčová slovo vhodná k vašemu podnikání a najdete spoustu hashtagů obsahující právě tyto vyhledávaná slova. Určitě vás napadne spoustu klíčů a hesel, které mohou být ve spojení s hashtagy.
Podívejte se poté jednotlivým hashtagům na zoubek detailněji. Jaký obsah se pod hashtagem objevuje? Co je to za publikum? Jaké další (související) hashtagy používají?
Doporučuji si taková data zapisovat a vytvářet si databázi hashtagů, které můžete do budoucna používat. Jasně, že vás nenapadne všechno hned. O tom to ani není. Chce to čas. Hledat, zkoušet a vyhodnocovat. Klikněte pod fotkou na tlačítko Zobrazit přehledya zjistíte klíčové metriky.
Jedna z nich je počet zobrazení z hashtagů.
Jedná se především o všeobecné hashtagy, vulgární, či spjaté s nezákonou činností. Doporučuji se takovým hashtagům vyhnout obloukem!
1) Trvale zablokované hashtagy
Tyto hashtagy již na Instagramu nevyhledáte. Instagram totiž obsah s tímto hashtagem kompletně blokuje.
2) Dočasně blokované hashtagy
Uvidíte pouze výběr příspěvků. Zobrazí se vám informace, že některé příspěvky byly v rozporu s pravidly a tak došlo k nahlášení od komunity.
Vlastní hashtag si vytvoříte jednoduše tak, že ho začnete používat pro své příspěvky. Doporučuji být při výběr názvu velice pečlivý. Měl by být jednoduchý k přečtení a souviset s vaší značkou. Nečekejte, že se vám tímto způsobem zvedne návštěvnost. Vše má svůj čas nejprve musíte svůj hashtag dostat do povědomí a naučit lidi ho používat ve spojitosti s vámi. K tomu mohou pomoci různé projekty, příběhy nebo třeba soutěže. Buďte aktivní.
Pokud najdu zajímavý hashtag, mohu jej použít pro starší příspěvky?
Příspěvky jsou pod vyhledaným hashtagem srovnané chronologicky. Uvádějte všechny hashtagy ihned. Nevkládejte je pod starší fotky - již dávno nebudou aktuální!
Mohu přidávat hashtagy do komentářů místo popisku?
Ano. Pokud se vám hashtagy nelíbí v popisku, klidně je dávejte do komentáře po zveřejnění. Udělejte to ovšem ihned, dokud je příspěvek aktuální!
Mohu zvolit hashtagy, které nemají nic společného s moji fotkou?
Pozor, hashtagy nemusí deklarovat přímo to, co je na fotkách. Ovšem nikdy by to nemělo být zcela mimo. Např. fotky masových výrobků asi zrovna nenadchnou vegana. Uživatelé mohou kliknout na Neukazovat pro tento hashtag a už se pod tímto hashtagem příliš "neohřejete".
Práce s hashtagy je natolik širokou oblastí, že není úplně možné ji přetransformovat do uceleného článku. Doufám ale, že vám tyto informace minimálně rozšířili obzory.
Na kurzu komplexní školení Instagramu věnujeme práci s hashtagy minimálně 1-2 hodiny. Chcete umět pracovat s marketingem na Instagramu mnohem detailněji? Rezervujte si místo na mém kurzu. Rád vás tam uvidím. :))
Autor článku: Tomáš Suchý